SALAM UKHUWAH

Ahad, 20 Februari 2011

Jalan perjuangan..

Kini,aku mengenal erti perjuangan yang sebelum ini tidak pernah ku jangkakan di dalam
ruang kotak pemikiran.Banyak yang ku pelajari..Apabila berada di pihak yang benar,makanya laluan yang susah telah dipilih oleh diri setelah diberi hidayah oleh allah untuk melalui jalan yang berliku dan penuh onak ini.Sesungguhnya aku sangat2 bersyukur kepadaMu tuhan kerana Engkau telah memilih aku untuk berada di jalan ini walaupon sukar tetapi manis di penghujungnya..Namun begitu,perjuangan para nabi sering aku bandingkan.Dahsyatnya ujian dan cabaran yang allah berikan kepada mereka untuk membawa islam tidak sama dengan kita.Sebenarnya ujian yang menimpa kita adalah tidak seberapa jika dibandingkan dengan ujian yang dihadapi oleh tokoh-tokoh islam dan para pejuang zaman dahulu.Mereka tetap tabah,sabar dan sentiasa optimis sehingga allah s.w.t mengabadikan nama mereka dalam catatan sejarah.

Ya..aku bangga allah memilihku sebagai rantai2 perjuangan nabi Muhammad s.a.w .Di laluan ini,aku sering di tarbiyyah oleh allah secara direct dan pergantungan kepada allah jua tinggi.Ya allah!Aku tidak pernah sesekali berasa menyesal dengan apa yang aku tempuhi sekarang ini.Malah,keimanan kepadamu kian bertambah dan pengharapan kepadaMu kian menebal.Kerana aku yakin,Engkau sentiasa bersamaku dan yang paling penting,Engkau kirimkan kepadaku sahabat2 yang sungguh aku tidak pernah jumpa sebelum ini.Sahabat2 yg sama fikrah dan bertaut hati dengan ukhuwah yg mantap dan sahabat2 yang bersama2 di kala susah mahupun senang.Sesungguhnya,hati2 bertaut keranaMu Ya Rabbi.DemiMu tuhan,aku sangat menyayangi sahabatku dan biarlah ukhuwah ini berterusan di dunia dan di akhirat…amen… Kekuatan yang kau berikan kepada sahabat2ku,menguatkan aku.

Dikala pihak lain sibuk berkempen untuk pilihanraya esok,kami pula melakukan solat hajat di atas jalan raya berhamparkan tikar dan sejadah,memohon pertolongan ALLAH untuk memudahkan kemenangan di pihak kami walaupon hakikatnya banyak sangat rintangan.Bertemankan kegelapan malam dan berbumbungkan atap langit,kami bermunajat kepada allah dengan hati yang penuh pengharapan.Ya allah!saat itu,aku merasakan Engkau sentiasa berada dekat dengan kami dan seolah2 Engkau menyatakan kepada kami supaya jangan takut dan gentar.”AKU SENTIASA BERSAMA KAMU”.Airmataku berjurai2 jatuh dengan lajunya dari kelopak mata tatkala berzikir di dalam kesayuan walaupon keadaan kami dalam terancam dan hatiku rasa sangat sebak kerana aku berada di dalam kelompok sahabat2 yg sentiasa dekat denganMu…

Selepas itu,solat hajat berjemaah dilakukan dengan penuh rasa rendah diri dan hina di hadapan ALLAH.Sesungguhnya,kami hanyalah makhluk kerdil yg mengharapkan simpati dan belas ihsan daripadaMu setelah penat lelah kami berusaha,akhirnya tawkkallah langkah terakhir iaitu berbalik kepadaMu kerana kalah @menang itu adalah ketentuanMu.Engkau lebih berhak dan tahu daripada kami apa yang terbaik sungguhpun kalah kerana kami yakin,pasti ada hikmah di sebaliknya.



ALLAH berfirman:"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." - [Surah Al-Baqarah, 2: 216]
Dan allah tidak pernah sesekali menganiya dan menzalimi diri kita tetapi kitalah yang selalu menzalimi diri kita sendiri…

Memang benarlah,islam itu datang secara asing,dan ia pergi juga secara asing.Ramai pihak2 yang asing dengan islam ini walaupon beragama islam turut serta untuk melakukan provokasi dan ancaman2.Mereka ini adalah puak2 penentang yang tidak suka melihat orang lain membawa islam.Semasa kami berzikir beramai2,mereka menghisap rokok dan membuat bising..Sudah menjadi kebiasaan apabila banyak gambar2 kami di ambil.Namun,aku terkejut apabila puak ini sanggup menghantar santau kepada kami yang tak pernah menentang mereka ini.Na’uzubillah!KAU lindungi lah sahabat2 kami ini kerana aku sayang mereka.Janganlah ENGKAU timpakan apa2 malapetaka kepada mereka.Jauhkan lah ya allah……Biarlah apa yg mereka hantarkan kepada kami itu menjadi seperti debu2 yg berterbangan yang tidak bisa memberikan kesan apa2 terhadap kami.Ameen…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan