SALAM UKHUWAH

Selasa, 4 Januari 2011

Di penghujung 2010~

Assalammualaikum..
Harap nya rakan2 blog sihat walafiat hendaknya..ameen..

3 Januari 2011..
Bermulalah episod kehidupan seorang pelajar kembali setelah sebulan lebih 'BEREHAT' di rumah..Kini,aku di semester yang ke-4..terasa cepat sungguh masa berlalu..pahit manis,suka duka yang berlaku pada tahun 2010 pergi begitu sahaja..hari demi hari...tahun demi tahun ...kini aku di usia 21 tahun...Seperti tidak percaya umurku kini sudah mencecah puluhan..Maksudnya,sudah 20 tahun lebih allah memberikan aku nyawa dan kesihatan yang baik untuk meneruskan hidup sebagai khalifah di muka buminya ini bersama2 nikmat yang tidak terhingga yang lain...ALHAMDULILLAH..ku panjatkan kesyukuran..

Mengimbau kembali detik2 2010...
Perkara2 penting..

29 Disembar 2010-

Mak langku yg mengidap kencing manis hampir 11 tahun telah pergi mengadap illahi..Ku doakan agar beliau di tampatkan di kalangan org2 yg bersabar kerana org yg bersabar akan diberi ganjaran pahala yg besar oleh allah..Mudah-mudahan,sakit yg di tanggungnya selama ini dgn penuh kesabaran,tanpa keluhan di kira oleh allah ...Ameen..
Arwah dikebumikan di masjig Kg.Kedah berdekatan rumah ibunya..
Malam itu,aku melihat sendiri arwah yg baru sahaja di cabut nyawanya oleh malaikat izrail tidak sampai pun 10 minit lagi.Selepas kami bergembira melihat kemenangan Malaysia di piala suzuki,tiba-tiba ayah telefon mak menyatakan bahawa mak langku sudah tiada..Aku dan adik2 yang lain bergegas pergi ke rumah arwah yang hanya selang 2 rumah dengan rumahku..Kami berjiran.Kami terlalu bergegas pergi sehingga meninggalkan mak yang tidak sihat seorang diri.Ketika itu,ayah dan pak langku(suami arwah) tidak ada di rumah kerana kebetulan pula tok di kampung juga tak sihat.Jadi,malam tu terpaksa bawa ke klinik.Mak menelefon jiran2...Akhirnya,arwah disahkan telah meninggal dunia oleh pihak hospital.
Kami semua redha dengan pemergiannya...insyaallah..
Aku masih teringat perbualan aku dengannya tempoh hari pada 12 Dis 2010..Dan aku juga masih ingat saat memimpin tangannya untuk berjalan kerana kakinya yang bengkak akibat penyakit kencing manis membuatkan arwah sukar untuk berjalan..Tidak ku sangka,hari itu adalah perbualan terakhir aku dengannya..Mengingati detik itu,rasa seperti ingin mencurah-curah air mata keluar.Namun,sebagai manusia kita harus redha dan pasrah dengan ketentuaNya.Hanya doa mampu dipanjatkan..takziah buat paklang ku dan sepupuku,harris dan haikal…Moga kalian tabah!


12 Disember 2010-

Berada di Sungkai kerana ada majlis perkahwinan mak longku,Ayu..
Hari itu mak mula sakit ..pening yang teruk sampaikan kena pimpin dan picit kepala..mak muntah2..Mungkin kah kami dapat baby baru??adik baru??tidak..Sebenarnya,inilah penyakit mak.Hampir 20 tahun yang lalu terkena sihir baru kini kami tahu punca berlaku masalah dalam keluarga.Hari itu,mak xdapat berjalan..sepanjang berlangsung nya majlis,mak xtahu apa yang berlaku..Mak dah tak hiraukan sekeliling..aku sentiasa di sisi mak untuk urut dan sekali sekala menghilang sebab jadi camerawoman.Mak sakit sampai lah ke hari ini..Sekarang tengah berusaha berubat dengan ustaz darussyifa di samping berubat dengan doktor juga..
~Aku harap sangat mak cepat sembuh..Nak sangat tengok mak macam dulu..sihat seperti orang lain..dapat pergi kelas untuk mengajar seperti biasa..Rindu nak bergurau senda dengan mak..:(
Tatkala aku mencari gambar2 kenangan di dalam laptop untuk melihat gambar arwah mak langku yg baru sahaja meninggal dunia ,aku terlihat gmbar2 mak ketika sihat..gambar2 ketika kami sekeluarga bercuti di Bukit Merah.Bercucuran airmata aku keluar melihat keadaan mak sekarang .Sejak 2 minggu yg lalu,mak xsihat..aku jadi runsing.Walaupon aku x tunjuk depan mak tapi hati terkesan.Memikirkan aku yg akan pulang ke UPM 3 hari sahaja lagi menjadikan hatiku sangat pilu untuk meninggalkan mak jauh dari pandangan.Aku mahu mak sihat kembali seperti biasa.Tolong lah ya allah!Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

2 ulasan:

  1. sabar itu tunjang keimanan..segala berlaku ketetapan Allah, InsyaAllah ada sinar yg akan muncul nanti..

    BalasPadam